torsdag 20. januar 2011

15) Lina Sandell-Berg.

Om Lina Sandell-Berg.
Kun en dag, et øjeblik ad gangen!
Tekst: Lina Sandell, 1865
Melodi: Oskar Ahnfelt, 1872
Kun en dag, et øjeblik ad gangen!
Hvilken trøst for den forsagte ånd!
Hvorfor skal mig uro holde fangen?
Alting hviler i min faders hånd.
Han, som har for mig en faders hjerte,
hver en dag jo også sende vil
mig den lille del af fryd og smerte,
som jeg netop trænger til.
Nær hos mig han vil mig altid lære
særlig nåde for hver enkelt tid.
Hver en dags bekymring han vil bære,
"kraft" og "råd" han kalder sig med flid.
Han vil vogte sine får så kære,
mætte sjælen ved sit nådebord.
"Som din dag er, skal din styrke være!"
det er løftet i hans ord.
Hjælp mig da at hvile trygt og stille
kun på dine løfter, Herre kær,
og ej troens dybe fred forspilde,
som i ordet kom mit hjerte nær!
Når mit sind er af bekymring fangen,
lær mig tage af din faderhånd
kun en dag, et øjeblik ad gangen
med en stille, ydmyg ånd!
------------------------------

------------------------------
Personalia:
Fra norsk Wikipedia.org,
(den frie encyklopedi)
Carolina (Lina) Vilhelmina Sandell, gift Berg (født 3. oktober 1832 i Fröderyd i Småland

død 26. juli 1903 i Stockholm).
Lina Sandell var dikter, teolog, forfatter og salmeforfatter.
Lina Sandell skrev oftest under signaturen L.S., og navnet hennes oppgis med hennes
pikenavn, kun mannens etternavn, eller begge disse navnene i ulike kombinasjoner.
Lina Sandell var redaktør ved mannens (Carl Oscar Berg) bokforlag i Stockholm.
Hun forfattet først og fremst tekster til bruk i søndagsskolen.
Hun utgav Berättelser för söndagsskolan (1870-1874), Samlade sånger (2 bind, 1882-1885),
kalenderen Korsblomman (1865- 1902) og en mengde oversettelser.
Fra 1889 var hun redaktør for et religiøst tidsskrift.
Hun skrev over 1700 dikt, bl.a. Tryggere kan ingen vara, Blott en dag samt Jag kan icke
räkna dem alla.
Lina Sandell Berg døde i 1903. På gravsteinen på Solna kirkegård i Stockholm står hennes
egne ord: «Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara».
I hennes barndomshjem, Fröderyds prästgård, finnes det i dag et lite museum, Lina
Sandell-gården, og utenfor mannegården, under det 300 år gamle asketreet, der hun satt
mens hun skrev, står Axel Wallenbergs statue av Lina Sandell.
------------
Fra Nyt-i-natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.